עד כמה ספרי קריאה תורמים למחוננותם והתפתחותם של ילדים?

בין אם הילד שלכם הוגדר בתור מחונן או לא, זה לא משנה, הוא בכל מקרה הילד הכי חכם בעולם מבחינתכם, הכי יפה והכי מתוק. ומאחר שזו התמונה אצל מרבית ההורים והילדים, אז זה מובן מדוע הורים כל כך דואגים להתפתחות של ילדיהם.

וכשמדברים על התפתחות הילד, בין היתר, מדברים גם על קריאת ספרים סוגים שונים. האם יש ספרים שנחשבים יותר מפתחים מאחרים? האם ספרים מסוימים עשויים להיות מיועדים יותר עבור ילדים מחוננים? אם אתם שואלים את עצמכם את השאלות האלו, כנראה שגם אתם, כמו רבים וטובים אחרים – הורים דאגנים.

גם אתם הורים שמעוניינים רק בטובת ילדיהם

אמנם לא ראיתם את זה על עצמכם, בטח שלא הרגשתם, אבל מסתבר שאתם הורים קלאסיים שמעוניינים אך ורק בטובת ילדיהם. אז אם כך, על אילו סוגי ספרים מומחים ימליצו בכדי לשים דגש על התפתחות הילד? ובכן, קודם כל והכי חשוב, זה מאוד תלוי בנטיות הטבעיות של הילד.

אם הילד מאוד טכנולוגי, אולי בכלל קריאת ספרים היא לא הדבר בשבילו. ואם כן, תופתעו לגלות שישנם ילדים רבים אשר קוראים מדריכים טכנולוגיים מסוגים שונים. האם יש ילדים שקוראים ספרי קודש בכדי להחכים? תתפלאו, גם זה קיים.

קריאת ספרים והתפתחות הילד – מה צריך לדעת?

ישנם ילדים שקוראים ספרי קודש בכדי לפתח את השכלתם ואת הידע שלהם ביהדות, מאחר שאחוז גבוה מהילדים בישראל הם ילדים דתיים למשפחות שומרות מסורת, משפחות חרדיות ועוד. בואו נגיד ככה, אם הילד מאוד מתעניין בנבכי היהדות הקסומים, מדוע לעצור אותו?

גם אם אתם משפחה חילונית, תנו לילד להתעניין בכל מה שמגרה את החושים השכלתניים שלו. כשהילד מביע עניין בתחום מסוים, בדרך כלל לא יהיה מומלץ לעצור אותו מלהתפתח בתחום הזה ולהעמיק בן. גם אם אותו תחום שהילד מתעניין בו הוא תחום מנוגד לתחומים שלכם, זכרו שהילדים שלכם הם לא אתם.

זכותם של הילדים להתעניין במנעד נושאים רחב

זכותם המלאה להתעניין בנושאים שונים, בין אם מדובר בקריאת ספרי קודש או במדריכים טכנולוגיים. בסופו של דבר, לא משנה מה הילד קורא, הקריאה עשויה פתח מאוד את יכולותיו הקוגניטיביות והשכלתניות. כמו כן, חשוב גם תמיד לנסות להציע לילדים תחומי עניין אחרים, לנסות להכיר להם כאלו.

אל תכפו על הילדים שלכם כל מיני תחומי עניין, אבל מומלץ שלפחות תנסו לדחוף אותם להתנסות בכאלו. עם הזמן, הם כבר יגלו למה הם נמשכים, לאילו תחומים הם פחות נמשכים, מה מרתק אותם ומה פחות. ואם הקטע של הילדים שלכם הוא לאו דווקא קריאה, אנחנו נמליץ לכם לנסות להפעיל אותם בתחומים אחרים.

פעילויות מפתחות עם הילדים

אפשר להפעיל את הילדים בתחומי ספורט מגוונים, בפעילויות-מדע, בקורסים של טכנולוגיה, בפעילויות עם בעלי חיים ועוד. בין אם הילד יתלהב מתחום כזה או אחר, אתם כבר תוכלו להרגיש את זה בתגובות שלו. וכשהילד מתלהב מתחום מסוים, תנו לו להעמיק באותו התחום, להתפתח בו ולהכיר אותו יותר לעומק. עם הזמן, תוכלו להבחין בהתפתחות של הילד בתחומים שונים אלו.

המאמר נכתב באדיבות ספרי חכמים – חנות ספרי קודש אונליין.


יצירת קשר מהירה