טיפול בלקויות למידה באמצעות תרפיה בבעלי חיים

ילדכם חווה בשנים הראשונות ללימודיו בבית הספר היסודי אינספור קשיים, כאשר קשיים אלו הינם ברובם קשיים לימודיים כתוצאה מהפרעת הקשב והריכוז ממנה הוא סובל כבר מגיל קטן. חוסר הצלחתו ועמידתו במשימות הלימודיות כמו יתר חברי כיתתו שמה אותו לעיתים ללעג, אך בעיקר גורמת לו להרגיש לא-יוצלח ו"רגיל" כמו כל שאר הילדים. כמובן שעבורכם ההורים מדובר באתגר לא קטן, כיוון שעליכם לסייע לילד להתגבר על המכשולים הלימודיים הללו במקביל להעלאת תחושת הביטחון שחסרה לו.

החדשות הטובות הן כי ניתן לטפל בלקויות למידה באמצעות טיפול רגשי, שאיננו מערב תרופות וחומרים כימיים אחרים שילדכם צריך לצרוך כדי לנסות להרגיש כמו כולם. טיפול זה נקרא בשם תרפיה בבעלי חיים, והוא מאפשר לכל ילד החווה קושי להתגבר עליו ולצאת עם כלים חשובים להתמודדות עם מצבים שונים.

מהי תרפיה בבעלי חיים?

סוג טיפול זה הינו טיפול רגשי העובד על נפש המטופל, ומסייע לו לשפר מגוון רחב של מיומנויות אישיות כמו מיומנות חברתית, רגשית, קוגניטיבית ולימודית. הייחודיות של הטיפול היא הגורם השלישי שנמצא יחד עם המטופל והמטפל במהלך התהליך, שהינו בעל חיים חברותי וידידותי המלווה את המטופל לכל אורך הדרך. במהלך הטיפול המטופל נקשר אל בעל החיים, מתפתחים ביניהם יחסי אמון, וכך המטופל מרגיש בנוח לחוות את עולמו האישי דרך בעל החיים שמלווה אותו.

כך לדוגמה ילד שחווה קשיים חברתיים כתוצאה מלקויות למידה מסביר למטפל כי בעל החיים שלו מרגיש עצוב היום, וכאשר המטפל שואל למה המטופל עונה כי זה בגלל שהחברים שלו לא מתייחסים אליו בהפסקה, או צוחקים עליו בגלל שהוא לא מצליח לקרוא את מה שהמורה רושמת על הלוח.

מהן לקויות למידה?

לקות למידה מאופיינת בחוסר יכולת לרכוש את הכלים והמיומנויות הדרושות לתהליך הלמידה, זאת כתוצאה משיבוש שקיים בתפקוד הקוגניטיבי של המוח. למעשה, לקויות למידה הן תוצר יוצא של הפרעות קשב וריכוז, לקות בקריאה, כתיבה או הבנת בעיות בחשבון. קשיים לימודיים אלו פוגעים מאוד בתהליך רכישת ההשכלה, וכתוצאה מכך הסובלים מלקות זו חווים קשיים ומשברים אישיים כתוצאה מהרגשת חוסר ביטחון, חוסר אונים, ריבוי כישלונות לימודיים, דימי עצמי נמוך ועוד קשיים רגשיים אחרים.

כיצד תרפיה בעזרת בעלי חיים תורמת לתוצאות הטיפול בלקויות למידה?

באמצעות השלכת הרגשות והמחשבות של המטופל כלפי בעל החיים, תהליך הטיפול הופך להיות זורם ונגיש יותר עבור המטפל, כך שהוא חווה שיתוף פעולה מלא מצד המטופל – כי הרי הוא איננו מתייחס לתחושותיו הרגשיות, אלא מספר את החוויות שעוברות על בעל החיים שנמצא ברשותו.

בדרך הזו תהליך הטיפול מתנהל בצורה מיטבית , כאשר המטפל מנחה את המטופל כיצד לטפל ולנהוג בבעל החיים עליו הוא אחראי, כשלמעשה תובנות הטיפול מושרשות בראשו של המטופל והוא מיישם את דרך ההתמודדות שהמטפל מציע עבור עצמו. תהליך הטיפול מאפשר לכל מטופל לרכוש את הכלים הנכונים להתמודדות עם בעיית לקות הלמידה, זאת הודות לקשר ויחסי הקרבה שנוצרו בינו לבין בעל החיים שנמצא בדיוק במצב הרגשי שלו.

המאמר נכתב באדיבות צוות TOPDOG.

יצירת קשר מהירה